Hur vet jag att någon på jobbet är nära att gå in i väggen och krascha? Och vad gör jag för att förhindra det? HR-företaget Human Solutions i Växjö har samlat mångårig erfarenhet inom området i en ny bok. Boken är en användbar guide i vardagen med handfasta råd och verktyg för att förhindra utbrändhet på jobbet.
Bakom projektet har framförallt HR-konsulten Annika Ekdahl stått. Och hon tror att boken har ett viktig funktion att fylla.
– De flesta arbetsgivare vet att de har ett väldigt stort ansvar enligt lagen att se till att alla mår bra på jobbet. Men de vet inte hur de ska agera, säger Annika Ekdahl, Human Solutions som skrivit boken tillsammans med företagets VD Björn Pettersson
Den nya boken “Att konkret främja organisatorisk och social hälsa” är en guide och handbok till att skapa hälsosamma arbetsplatser med välmående medarbetare. Temat är praktiska råd kring hur man som chef och ledare uppmärksammar signaler kring stress och utmattning. Guiden ger även konkreta verktyg för att hantera situationen.
Boken har kommit till utifrån Human Solutions egna erfarenheter och möten med chefer, företagare och arbetsgivare. Många är osäkra när det gäller regelverket kring frågor om psykisk ohälsa och hur medarbetarna mår, det har Annika Ekdahl och Björn Pettersson på Human Solutions märkt. Och de såg att det fanns ett stort behov av kunskap inom området.
Boken fokuserar på det praktiska
– Vi vet att många företagare har fullt upp med att driva den löpande verksamheten. Att dessutom ha koll på alla lagar och paragrafer är tufft för de flesta. Med vår bok hoppas vi att vardagen ska bli enklare, att det ska bli lättare att göra rätt, säger Annika Ekdahl, HR-konsult på Human Solutions och en av författarna till boken. Hon vill betona att det inte är något nytt att Human Solutions bistår med stöd kring dessa formella bitar. Men i den nya boken ligger fokuset på det praktiska, där mångårig erfarenhet samlats i komprimerad form för att vara en användbar guide i vardagen. Att inte ha kunskap i att tolka signaler rätt eller att veta vilken skyldighet man har enligt arbetsmiljölagen kan bli mycket kostsamt. Både räknat i människors hälsa och i långa och dyra sjukskrivningar. Och i en tid när många jobbar hemma i isolering är risken ännu större att vi mår dåligt.
Hemmakontoret – en risk
Hur märker jag då att någon mår dåligt när vi inte ses? Hur märker jag utbrändhet när vi bara ses i digitala möten utan fikasnack i lunchrummet och möten i korridorerna? Annika Ekdahl, HR-konsult på Human Solutions har lång erfarenhet av personalrelaterade frågor och arbetsmiljöfrågor. Och hon menar att det är extra viktigt att som arbetsgivare och chef hålla en regelbunden kontakt med den som jobbar hemma under en längre tid. – Här är det viktigt att vara observant på signalerna och verkligen se sina medarbetare trots att vi inte träffas fysiskt. Ha en rutin där du regelbundet ringer eller ha videosamtal där du stämmer av läget, känn av hur medarbetaren mår, ställ frågor, bry dig helt enkelt. Kanske kan ni ta en promenad utomhus tillsammans, säger Annika Ekdahl.
Vill prata om psykisk hälsa
Human Solutions vill prata om psykisk hälsa istället för psykisk ohälsa. Och ska hälsan på jobbet bli bra spelar det inte så stor roll om en medarbetare mår dåligt på grund av sitt arbete eller om problemen finns i hemmiljön. Ofta är det ett samspel mellan dessa faktorer, menar Björn Pettersson, grundare till Human Solutions och VD.
– Idag pratar jag om arbetspåverkande ohälsa istället för arbetsrelaterad ohälsa som man gjorde tidigare. För oavsett om problemen grundar sig i arbetet eller privatlivet så påverkas ju vår förmåga att prestera av vårt mående. En smart arbetsgivare ser till hela medarbetaren, säger Björn Pettersson.
Ta professionell hjälp
Förutom boken som guide i vardagen ger Björn Pettersson rådet att ta professionell hjälp av en erfaren HR-konsult i frågor som rör arbetsmiljön och hur medarbetarna mår. – Vi delar gärna med oss av vår kompetens och erfarenhet. Vi håller workshops och skräddarsydda utbildningar där arbetsgivaren får all kunskap för att förebygga att någon mår dåligt. Och om det ändå händer så har vi tydliga verktyg så att man agerar på rätt sätt, säger Björn Pettersson
Kontakt: Annika Ekdahl, HR-konsult Human Solutions 070-839 69 40 annika@humansolutions.se Björn Pettersson, VD, HR-konsult Human Solutions 072-215 85 55 bjorn@humansolutions.se