Här är HR-expertens guide till en bra psykisk hälsa på jobbet! “Vi ger dig råden och verktygen i vardagen” “Vi vill förenkla, förtydliga och ge handfasta råd”. Hur vet jag att någon på jobbet är nära att gå in i väggen och krascha? Och vad gör jag för att förhindra det? Många chefer är osäkra på hur de ska hantera frågor kring psykisk ohälsa. Därför har HR-företaget Human Solutions i Växjö tagit fram en bok med handfasta råd och verktyg för att förhindra utbrändhet på jobbet.
– De flesta arbetsgivare vet att de har ett väldigt stort ansvar enligt lagen att se till att alla mår bra på jobbet. Men de vet inte hur de ska agera. Och i dessa tider när många jobbar hemifrån blir det ännu svårare att upptäcka signalerna, säger Björn Pettersson, VD för
Human Solutions i Växjö och HR-konsult.
Den nya boken “Att konkret främja organisatorisk och social hälsa” är en guide och handbok till att skapa hälsosamma arbetsplatser med välmående medarbetare. Temat är praktiska råd kring hur man som chef och ledare uppmärksammar signaler kring stress och utmattning. Guiden ger även konkreta verktyg för att hantera situationen.
Paragrafer skapar osäkerhet
Boken har kommit till utifrån Human Solutions egna erfarenheter och möten med chefer, företagare och arbetsgivare. Och många är osäkra när det gäller regelverket kring frågor om psykisk ohälsa och hur medarbetarna mår, det har Björn Pettersson och hans kollegor på Human Solutions märkt.
– Vi vet att många företagare har fullt upp med att driva den löpande verksamheten. Att dessutom ha koll på alla lager och paragrafer är tufft för de flesta. Och det kommer nya direktiv hela tiden. Med vår bok hoppas vi att vardagen ska bli enklare, att det ska bli lättare att göra rätt, säger Björn Pettersson.
Att inte ha kunskap i att tolka signaler rätt eller att veta vilken skyldighet man har enligt arbetsmiljölagen kan bli mycket kostsamt. Både räknat i människors hälsa och i långa och dyra sjukskrivningar. Och i en tid när många jobbar hemma i isolering är risken ännu större att vi mår dåligt.
Hemmakontoret – en risk
Hur märker jag då att någon mår dåligt när vi inte ses? Hur märker jag utbrändhet när vi bara ses i digitala möten utan fikasnack i lunchrummet och möten i korridorerna? Annika Ekdahl, HR-konsult på Human Solutions har lång erfarenhet av personalrelaterade frågor och arbetsmiljöfrågor. Och hon menar att det är extra viktigt att som arbetsgivare och chef hålla en regelbunden kontakt med den som jobbar hemma under en längre tid.
– Här är det viktigt att vara observant på signalerna och verkligen se sina medarbetare trots att vi inte träffas fysiskt. Ha en rutin där du regelbundet ringer eller ha videosamtal där du stämmer av läget, känn av hur medarbetaren mår, ställ frågor, bry dig helt enkelt. Kanske kan ni ta en promenad utomhus tillsammans, säger Annika Ekdahl.
Vill prata om psykisk hälsa
Human Solutions vill prata om psykisk hälsa istället för psykisk ohälsa. Och ska hälsan på jobbet bli bra spelar det inte så stor roll om en medarbetare mår dåligt på grund av sitt arbete eller om problemen finns i hemmiljön. Ofta är det ett samspel mellan dessa faktorer, menar Björn Pettersson.
– Idag pratar jag om arbetspåverkande ohälsa istället för arbetsrelaterad ohälsa som man gjorde tidigare. För oavsett om problemen grundar sig i arbetet eller privatlivet så påverkas ju vår förmåga att prestera av vårt mående. En smart arbetsgivare ser till hela
medarbetaren, säger Björn Pettersson.
Ta professionell hjälp
Förutom boken som guide i vardagen ger Björn Pettersson rådet att ta professionell hjälp av en erfaren HR-konsult i frågor som rör arbetsmiljön och hur medarbetarna mår.
– Vi delar gärna med oss av vår kompetens och erfarenhet. Vi håller workshops och skräddarsydda utbildningar där arbetsgivaren får all kunskap för att förebygga att någon mår dåligt. Och om det ändå händer så har vi tydliga verktyg så att man agerar på rätt sätt, säger Björn Pettersson.