I fredags hade vi glädjen att bjuda in våra kunder till en digital föreläsning med vår HR-konsult Evelina Appelros, som pratade om de utmanande samtal en arbetsgivare kan behöva genomföra med en medarbetare, exempelvis vid prestandarelaterade problem, olämpliga eller ovälkomna beteenden. Evelina gav oss en inblick i vad det är som gör att vissa samtal känns utmanande och svårare än andra och vad konsekvenserna kan bli om man undviker samtalet.
Evelina delade med sig av en samtalsguide med värdefulla tips om hur förberedelser inför ett utmanande samtal kan se ut, riktlinjer för hur samtalet kan genomföras, i syfte att nå en bra lösning för både arbetstagare och arbetsgivare och till sist vilka delar som är viktiga att tänka på efter att samtalet ägt rum.
Det viktigaste att förmedla i samband med föreläsningen är att du som arbetsgivare måste ta tag i problematiken med din arbetstagare, trots att det är en stor utmaning. Att öppna upp för ett samtal och finna en lösning kommer att gynna arbetstagaren i fråga men också arbetsgivaren och företaget i stort.
Behöver du stöttning i att ta tag i ett utmanande samtal? Tveka inte att höra av dig till oss HR-konsulter på Human Solutions så kan vi hjälpa dig och din medarbetare till en hållbar situation.