Vi på Human Solutions gläds åt fortsatt tillväxt. År 2020 har summerats med ett utökat antalet uppdragsgivare. Samtidigt är vårt viktigaste fokus ändå att bygga en verksamhet som är genuin och långsiktig. Vi vill se en hållbar tillväxt. Och då gärna tillsammans med än fler uppdragsgivare. Och ibland får vi frågan hur vi arbetar för att marknadsföra oss och även komma i kontakt med nya kunder. Eller med andra ord: ”Hur gör ni för att sälja?”. Vi brinner för HR och funderar därför inte särskilt ofta på detta med försäljning. Därför kom vi i vintras fram till att det kan vara intressant att under en period anlita en säljkonsult och då med särskilt fokus på våra rekryteringstjänster. Valet föll på Marcus Ottosson och här berättar han lite mer utifrån 5 snabba frågor – både kring försäljning och projektuppdraget åt oss.
1. Du är vår säljkonsult inom rekryteringstjänster. Vad gör man på dagarna när man har den rollen?
Min tid går till att skapa förutsättningar för ökad försäljning. Det kan ske genom en rad olika aktiviteter, allt ifrån direkt kontakt med potentiell kund till att förtydliga vårt erbjudande. Dessutom har jag haft möjlighet att arbeta med att förkovra intern personal i försäljningsteknik mm.
2. Vad anser du är vanliga misstag när man jobbar med försäljning?
Två saker. Att man inte håller tillräcklig aktivitet, med andra ord, inte pratar med tillräckligt många potentiella kunder. I själva mötet med kund, är det oftast entusiasmen över att presentera vad vi gör och hur vi gör det, snarare än att lyssna in varför kunden behöver oss.
3. Vilket är ditt bästa säljknep?
Lyssna. Prata mindre, lyssna mer aktivt. Var dig själv, affärer görs människa till människa.
4. Vad är enligt dig det roligaste med försäljning?
Att hjälpa kunderna med att utveckla deras verksamheter.
5. Varför tycker du man ska välja Human solutions som rekryteringspartner?
Seniora och drivna medarbetare som är lokalt förankrade. En person som sköter hela processen från början till slut. Gillar också transparensen med att vårt rekryteringserbjudande och prissättning bygger på faktiskt nerlagda timmar och inte en schablon/procentsats på exempelvis lön för rollen.