Jonas Aronsson är VD för Micki Leksaker i Gemla. Familjeföretaget startades av hans farfar Georg Aronsson 1944. Foto: Mija Rooth.

"Tidigare gjorde vi mest tjurrusningar när det gäller HR-frågor"

Klassiska leksaker i virtuella showrooms. Micki Leksaker i Gemla har hittat nya sätt att sälja sina etablerade varumärken som Skrållan, Lära-gå-vagnen och Pippidockan. Och att kunna fokusera på rätt saker i tuffa tider med Corona har varit oerhört värdefullt för företaget enligt VD Jonas Aronsson. Räddningen heter Björn Petersson, från Human Solutions, med lösningen ”Personalchef på burk”.

– Det är så skönt att ha honom i dessa tider. Han har styrt upp verksamheten och sagt till när det är dags att uppdatera informationen till våra anställda och annat viktigt som vi inte alltid tänker på, säger Jonas Aronsson.

Startades av farfar

Micki Leksaker startades redan 1944 av Jonas farfar Georg Aronsson och företaget i Gemla är fortfarande i familjens ägo. Själv har Jonas “vuxit upp” i leksaksfabriken och jobbat med det mesta från lager till produktutveckling.

Sedan Jonas tillträdde som har det anrika familjeföretaget genomgått ett tufft men nödvändigt kulturskifte – från kaffebordsstyrning till ett mer professionellt ledarskap, som Jonas själv beskriver det. I samband med kulturskiftet blev företagsledningen också smärtsamt medveten om behovet av ökad kompetens inom HR-området.

Gjort tjurrusningar

– Vi har aldrig haft en egen personalchef utan mest gjort tjurrusningar när det gäller HR-frågor. Samtidigt har det skett många byten på olika viktiga positioner i företaget. Förra året gjorde vi tio nyanställningar och idag är vi 55 anställda. Vi insåg direkt att vi behövde kontinuitet och kompetens utifrån, säger VD Jonas Aronsson.

Efter att fått tips om Human Solutions skräddarsydda lösningar med “Personalchef på burk” kontaktade Jonas företagets grundare och VD Björn Pettersson med mångårig erfarenhet av HR-frågor och ledarskap. Det blev början på ett långt och mycket lyckat samarbete.

“Björn är en av oss”

– Jag begriper inte hur vi skulle ha kunnat göra den här resan utan Björn. Med hans hjälp har vi blivit så mycket bättre på att sköta vår personal. Han har gjort underverk helt enkelt, säger Jonas Aronsson.

-Vi ser Björn som en av oss. Han är Micki Leksaker när han är här och det känns så bra. Han hjälper oss när vi ska förutse vilka kompetenser vi ska ha och han medverkar i ledningsgrupper och fångar upp det som är viktigt och översätter det till HR-funktioner. Och han finns alltid tillgänglig via mail och telefon.

Ovärderlig hjälp i Corona-tider

Och i tider med pandemi när allt normalt plötsligt sätts ur spel har Björn Petterssons kompetens och insatser gjort att ledningen har kunnat fortsätta fokusera på produktutveckling och försäljning.

– Han har hållit koll på permitteringar och annat som påverkat oss och även stöttat vår ekonomichef mycket. Och en viktig bit är alla kontakter med facket. Där kan vi varken språket eller koderna men Björn sitter lugnt i båten och sköter alla förhandlingar. Det känns oerhört tryggt, säger Jonas Aronsson.

Skrållan i det virtuella showroomet

Leksakerna från Gemla säljs idag över i stort sett hela världen, av traditionella säljare/ombud och via e-handel. Men när Corona gör att den fysiska försäljningen plötsligt stannar av så gäller det att hitta nya sätt att visa de klassiska leksakerna.

Därför får Skrållan, Micki-spisen, Läragå-vagnen och Pippidockan nya placeringar i 3D-filmer och virtuella showroom över stora delar av världen.

– Det finns många fördelar med det här sättet att visa upp våra produkter. Man kan snabbt se hela sortimentet i minsta detalj via webbkameror, och vi får inte glömma dom miljömässiga vinsterna, säger Jonas Aronsson.

Träklossarna kommer alltid att finnas

Och trots att det mesta i våra liv idag är digitaliserat ser Jonas Aronsson positivt på framtiden. Ett välbehövligt kulturskifte, en ständigt tillgänglig personalchef på burk och fantastiska medarbetare gör att företaget kan fortsätta satsa på hållbara leksaker.

– Träleksakerna kommer fortsätta att fylla en viktig funktion i vårt digitala samhälle och de är väldigt hållbara. Barn kommer alltid att vilja snickra, laga mat och bygga saker för att härma det vi vuxna gör.

– Om man inte någon gång har byggt ett torn och fått det att rasa så skapas heller inte förståelsen för hur allt hänger ihop. Och det är lättare att bygga ett torn av träklossar än av mobiltelefoner, säger Jonas Aronsson, VD för Micki Leksaker.

Intervjuare/författare: Anne Marchal

KONTAKT

Kontakta oss gärna om ni vill veta mer.

Scroll to Top