Anna Rungegård, VD för Börjes Tingsryd. Foto: Sofie Hegborn

Med en personalchef på burk får Anna tid över till affärer och kunder ”Vi ska göra det vi är bäst på"

Börjes Tingsryds vill fokusera på det man är bäst på – att sälja och köpa varor och ge sina kunder bästa tänkbara service. Familjeföretaget, som blivit rikskänt för sin legendariska räkmacka, har hittat den perfekta HR-lösningen. Human Solutions “Personalchef på burk” tar hand om alla viktiga HR-frågor och ledningen kan tryggt lägga sin tid på rätt saker. – Att få en personalchef utifrån som inte har koppling till någon i företaget är väldigt värdefullt för oss, säger VD Anna Rungegård.

Tingsryd redan 1944.

“Han var före sin tid”
20 år senare, 1964, öppnade han och hustrun Greta nuvarande Börjes Varuhus med självbetjäning, något som var nytt och revolutionerande i en tid då det mesta såldes över disk.
– Farfar var en oerhört driven person och han var före sin tid med mycket. Han sålde närproducerade livsmedel långt före alla andra och jag har hört berättas att han började sälja blyertspennor redan i skolan. Han var speciell på ett positivt sätt, säger Anna Rungegård.
Idag har barnbarnen tagit över huvudägarskapet och Anna och hennes kusiner driver företaget Börjes Tingsryd. Varuhuset har successivt utvecklats med allt från catering och mode till färdiga matkassar och egen, lokal köttproduktion. Och det kanske viktigaste av allt – en personlig personal.

Personlig personal och egen design
– Många förknippar Börjes med personalen. Några av våra anställda har varit här i nästan 40 år. Erling, Ing-Marie och Annelie är profiler som kunderna känner och det ger en personlig service som de flesta butiker saknar idag, säger Anna.
Ett annat viktigt ben i verksamheten är hästsportprodukterna. Här är Börjes Tingsryd näst störst i Sverige på e-handel och har idag fyra hästsportbutiker runt om i landet. Börjes designar dessutom egna produkter och kollektioner.
Vissa “heliga kor” från förr, som att ha stängt på söndagar, har fått stryka på foten för att tillgodose kundernas önskemål. Andra saker är exakt likadana som för nästan 50 år sedan. Som kaffet i cafeterian en trappa upp, eller “hyllan” som den kallas i folkmun. En kopp här kostar fortfarande 1,50. Även om femtioöringarna inte finns längre.

100 000 räkmackor om året
Och så är det ju den berömda räkmackan. En macka som fått spridning av Youtubers och influencers och blivit ett signum för Börjes. Anna ler
lite när räkmackan kommer på tal.
– Räkmackan är självklart ovärderlig för oss. Vi säljer 100 000 om året, det är helt otroligt och man blir lätt lite hemmablind. Grejen med räkmackan var väl från början att den var billig. Sedan har den sålt sig själv helt utan marknadsföring med mun till mun-metoden i alla år. Det finns till och med Facebookgrupper som hyllar vår räkmacka.

Personalchef på burk – optimala lösningen
Som VD för Börjes Tingsryd har Anna Rungegård koll på det mesta och är ständigt på språng. Det är möten, många timmar i telefonen och en massa viktiga frågor som ska lösas. Däremellan blir det en snabb kopp kaffe och en runda i butiken och lite snack med personalen så ofta hon hinner.
Att dessutom ha järnkoll på alla viktiga lagar och avtal inom HR-områden med alla arbetsmiljöfrågor är nästan omöjligt. Att själv försöka lösa svåra personalfrågor, hitta rätt i djungeln av handlingar och blanketter och veta att man gör rätt som arbetsgivare är tufft även för den erfarne företagaren. Och att fastanställa en personalchef på heltid i Tingsryd har inte varit aktuellt.
Därför valde ledningen för Börjes den perfekta lösningen för dom – Human Solutions “Personalchef på burk”. Björn Pettersson heter den “burkade” chefen som öppnar locket till sin kompetens när det finns behov utan att kunden binder upp sig vid en anställning. Och han har blivit en ovärderlig del i företaget.

Håller koll på allt
– Det är en oerhörd trygghet att ha honom. Björn hjälper oss med personalrelaterade frågor och med arbetsmiljöarbetet. Han finns på plats när det behövs och är med och går skyddsronder och följer upp så att eventuella brister åtgärdas. Han hjälper oss med medarbetarsamtal och arbetsmiljöutbildningar och sitter med i förhandlingar, säger Anna Rungegård.
Anna och Björn har nästan daglig kontakt via mail eller telefon.

– Björn svarar alltid direkt på mina frågor och har han inte svaret så tar han snabbt reda på det. Björn tar bollen och bollar vidare till rätt person, han håller koll på allt och vi får det serverat snabbt utan att behöva leta information, säger Anna.

Nyhetsbrevet ger svar på frågorna
Inte minst nu i tider när pandemier och Corona har lamslagit hela världen så har Björn Pettersson och Human Solution varit en ovärderlig resurs.
– Human Solutions nyhetsbrev med aktuell information har varit väldigt värdefulla eftersom det ständigt kommer nya direktiv som ska tolkas. Det kan till exempel vara försäkringskassans besked om karensdagar som ändras hela tiden eller frågor kring om det behövs sjukintyg eller inte. Nyhetsbreven håller oss uppdaterade.
Utöver kompetensen, tillgängligheten och tryggheten med att ha en personalchef på burk så finns det en annan mycket viktig faktor – opartiskheten.
– Att få in en personalchef som inte har någon koppling till företaget är väldigt värdefullt för oss, att någon utifrån med rätt kompetens ser på verksamheten med andra ögon, säger VD Anna Rungegård.

Framtidsutveckling istället för HR-frågor
Tack vare att Anna Rungegård och ledningen för Börjes har lämnat över den viktiga HR-delen till Human Solutions kan man tryggt fokusera på att fortsätta utveckla familjeföretaget.
Och trots tuffa tider med Corona ser Börjes VD Anna Rungegård positivt på framtiden. Inte minst ser hon en stor potential inom hästsporten, som är det område inom företaget som hon brinner lite extra för.
– Vi har en oerhört spännande resa framför oss med nya tekniska, digitala lösningar inom e-handeln. Där vill vi vässa oss ännu mer samtidigt som vi vill behålla det personliga och lokala som farfar en gång lade grunden till. Detta kan vi göra och samtidigt tryggt veta att allt

inom HR-området flyter på utan att vi behöver bekymra oss, säger Anna Rungegård.
Bildtext: Anna Rungegård, VD för Börjes Tingsryd. Foto: Sofie Hegborn
Bildtext: Börjes Varuhus mitt i Tingsryd har blivit rikskänt, inte minst för sina räkmackor och sitt kaffe för 1,50 kronor koppen.

Foto: Börjes Tingsryd

Intervjuare/författare: Anne Marchal

KONTAKT

Kontakta oss gärna om ni vill veta mer.

Scroll to Top